20 manieren om sneller te lopen

Wat kun je het beste doen om zo snel mogelijk te lopen? 20 tips.

20 manieren om sneller te lopen

Wat kun je het beste doen om zo snel mogelijk te lopen?

20 tips: van inkoppertjes tot verrassingen

1 – Een inkoppertje: denk aan je houding. Zorg dat je bovenlichaam ontspannen is, je armen naar voren en naar achteren bewegen in plaats van opzij én je keurig landt op je middenvoet.

2 – Het kan helpen om je voetstappen te tellen. De snelste en meest efficiënte lopers hebben een cadans van 180 stappen per minuut en houden hun voeten laag bij de grond. Tot hoeveel stappen kom jij?

3 – Trek gedurende je training (bijvoorbeeld tijdens een duurloop) korte maar comfortabele sprintjes. Je versnelt 8 tot 12 keer over een afstand van 50 tot 200 meter en verbetert daarmee snelheid en techniek.

4 – Weinig tijd? Plan een interval training met hoge intensiteit. Hiermee bouw je snelheid op en verbrand je veel calorieën.

5 – Rek en strek. Door je spieren dagelijks te prikkelen, word je flexibeler en sneller.

6 – Combineer je snellere trainingen regelmatig met een duurloop. Goed voor het herstel.

7 – Gebruik de loopband. Het is niet alleen makkelijker om je snelheid te verhogen, maar ook om dat vol te houden (al is het alleen maar omdat je niet anders kunt).

8 – Voor échte snelheid is het handig om lichtgewicht hardloopschoenen te dragen. Daardoor houd je op den duur meer energie over.

9 – Touwtje springen helpt je niet alleen bij een goede coördinatie, maar zorgt er ook voor dat je je voeten sneller kunt bewegen. En dus harder kunt lopen!

10 – Werk aan je buikspieren. Die extra spierkracht kun je uitstekend omzetten in snelheid op de weg. 15 minuten per dag, enkele dagen per week is al genoeg!

11 – Let op je ademhaling. Tijdens een snellere training ga je ook sneller ademhalen.
Gebruik dus je neus én mond tijdens het in- en uitademen, om zoveel mogelijk zuurstof naar je spieren te brengen.

12 – Eet veel verse groenten, gezonde vetten en onbewerkt voedsel in plaats van fastfood.

13 – Wanneer je lichter bent, zal je zien dat je tijden sneller worden. Per verloren kilo ga je er zo’n twee seconden per kilometer op vooruit.

14 – Probeer iedere week een heuveltraining in te plannen. Bij gebrek aan bergen/heuvels kan dit uitstekend op een brug. Hiermee verhoog je je snelheid, worden je spieren sterker en word je zelfverzekerder.

15 – Heb je het even gehad met hardlopen? Ga spinnen! De pittige cadans (en heupbeweging) is te vergelijken met die van hardlopen.

16 – Doe Krachttraining die geënt zijn op jouw loopbeweging.

17 – Kijk tijdens het hardlopen vooruit en verlies geen onnodige tijd door achterom te kijken.

18 – Vergeet je slaap niet. Hoe fitter je bent, hoe sneller je loopt.

19 – Loop zo constant mogelijk. Probeer tijdens je trainingen een tempo te pakken dat oncomfortabel aanvoelt, maar wel twintig minuten is vol te houden. Verhoog de volgende training het tempo of breid het aantal minuten uit.

20 – Let tijdens de wedstrijddag op de kleinste details. Geen onnodige ballast mee en zo weinig mogelijk kleding aan, bijvoorbeeld

Geweldig in deze tijd!

Binnen de sport en de zelfstandige binnen de sport vallen harde klappen in deze tijd. Geen tot weinig inkomsten en veel onzekerheid over de toekomst. Net zoals in vele doelgroepen en vakrichtingen. Zo zit je er lekker in en timmer je goed aan de weg en zo moet je iedere euro omdraaien omdat je inkomsten wegvallen. Hoe geweldig is het dan dat een sponsor zoals Run2Day Arnhem Nijmegen met eigenaar Theo van Maanen, je volledig in het nieuw steekt en het vertrouwen in jouw uitspreekt! Dank je wel Theo voor het vertrouwen en dit geweldige pakket!  Op naar weer een mooie en vruchtbare samenwerking!

 

https://aan.run2day.nl/aan/nijmegen/

Trailruntrainer Hardlooptrainers NL

Aanstaande zondag mag ik weer! Heerlijk buitenspelen met gelijkgezinden. Opleiding Trailruntrainer gaat weer van start. Na twee dagen praktijk en theorie staat op dag 3 het examen op het programma. Didactisch lopen wij door de theorie en praktijk om straks dat gene wat jou is aangeleerd over te kunnen brengen naar jou lopers. Dus niet zo maar een veredelde clinic maar een gedegen opleiding geaccrediteerd door de Atletiek Unie 😉  Hier leer je technieken in klimmen en dalen en hebben het over de eventuele gear die je daarbij kunt gebruiken. En daar naast kijken we hoe je komt tot een gedegen op maat gemaakt loopschema of jaarplannen met alles wat daarbij komt kijken.  Maar 1 van de belangrijkste dingen die je aanleert is hoe breng je dat wat je hebt geleerd nu in de praktijk? Hoe maak je jouw lopers nu beter in de technieken en laat je hun angst overwinnen in het afdalen? En laat je ze ervaren dat een trailrun training echt anders is als een wegtraining of een stukje dribbelen door het bos 😉 Tot zondag! Ik heb er zin in.

Opleiding Running Bootcamp instructeur.

Altijd al harder, verder, leniger of sneller willen lopen? Of dit mee te geven aan jouw lopers die je traint? Krachttraining gericht op blessurepreventie voor jouw hele lichaam maar wel geënt op het trailen en of hardlopen? Dan zoek niet verder! Op zaterdag 7 maart 2020 geef ik weer een opleiding Running Bootcamp instructeur. Deze opleiding is voor een ieder die iets heeft met deze wijze van trainen. Of alleen voor zichzelf, voor voor zijn of haar atleten.

 

 

 

 

 

 

Ik laat je deze dag zien dat door gerichte oefeningen je hele grote stappen kunt maken. Dit doen wij uiteraard niet zo even 123. We beginnen met kleine oefeningen die al een groot verschil kunnen maken. Ik laat je zien, maar vooral voelen wat dit voor een effect heeft op jouw lichaam en waar je het voor doet. Alles met het eigen lichaam zonder attributen.

Op deze manier lopen wij jouw hele lichaam door. Op het eind kan je dmv het samenvoegen van een aantal oefeningen een hele gerichte Krachttraining geven.

Uiteraard beginnen wij in de ochtend met eerst een stuk theorie zoals trainingsleer Krachttraining en looptraining en waar deze elkaar kunnen versterken. Daarna naar buiten om de theorie om te zetten in de praktijk.

Deze dag start om 9.30 uur en duurt tot ongeveer 15.30 uur. Plaats waar deze wordt gegeven ligt aan het aantal deelnemers maar is in de omgeving van Arnhem.

 

Deelnemen aan deze opleiding kost 195,00 incl btw.

Wat krijg Ik voor dit bedrag?

-Theoretische uitleg trainingsleer kracht en hardlopen;

-Praktijk buiten over de hoe, wat, waarom en waar voor;

-Koffie/thee en een lunch;

-Boek anatomie van het lichaam mbt Krachttraining;

-USB stick met 19 gb aan oefeningen;

-Trainerslicentie Atletiek Unie? Dan krijg je 4 licentiepunten toegewezen;

-Diploma “Running Bootcamp instructeur;

 

Wat kan ik na deze dag?
Na deze dag heb je een basis van wat er allemaal mogelijk is. Door deze zelf toe te passen wordt je er zelf steeds beter in. Door de oefeningen aan te leren creëer je je eigen trainingen. Door oefeningen samen te voegen creëer je snelle en gerichte Krachttraining tijdens de trainingen voor je zelf of voor jouw groep.

Wil je je opgeven of heb je nog vragen? Dan stuur een mail naar trailbonky@gmail.com

Tot 7 maart!!

 

 

 

 

 

Looptrainersdag 2019 Papendal.

Op 9 november mocht ik weer voor de Atletiek Unie tijdens de Looptrainersdag 3 workshops verzorgen. Allen met onderwerp Trailrunnen.

Blok 1: Trailrunnen hoe doe je dit en wat heb je nodig?
Blok 2: Trailrunkracht, anders trainen dan een weg-of baanatleet;
Blok 3: Trailrunning, hoe ziet zo’n training eruit?

Dit doe je niet alleen ivm de veiligheid. Je zit toch steeds met een 40 trainers op een klein oppervlakte. Dus waren Ron van Kooten (www.chiacharge.nl), Ewald van Dullemen (Trailruntrainer) en Jean Paul Frijns zo vriendelijk mij te assisteren om er zo 3 x een feestje van te maken! En een feestje werd het! De plek van de workshops werd mooi aangekleed met medewerking van de merken http://www.chiacharge.nl, https://www.hokaoneone.eu/nl/nl/home/ en https://www.instincttrailshop.nl/

Heel mooi om te zien hoe veel hardlooptrainers de tips en trucs oppakte en de theorie direct probeerde om te zetten in de praktijk👌

De hardlooptrainers konden daarnaast ook kennis maken met de Hoka challenger ATR 5 schoenen, onze uitgifte tafel was snel leeg. De meeste hardlooptrainers wilde maar graag testlopen op deze mooie trailschoenen van Hoka. We hadden er velen meegenomen en eenmaal bekend kwamen er ook nog ‘andere’ hardlooptrainers kijken naar de schoenen.

Verder hadden we een aantal test racevesten van Instinct NLB beschikbaar en hebben hier uitleg over gegeven. Ook hier werd goed gebruik van gemaakt.

Als ‘kers’ op de taart konden de hardlooptrainers ook nog de producten van Chia charge Nederland proeven gemaakt van echt voedsel, ook weer gretig gebruik van gemaakt.

Resumé: het was een inspirerende, leerzame en heerlijke trailrun dag op Papendal waarbij we onze liefde voor de sport en kennis konden overdragen. Wat een leuke feedback mochten wij die dag al ontvangen. Dus aan alle deelnemers, dank je wel voor jullie deelname! Mede door jullie hebben wij een hele dag een feestje kunnen vieren, TOP!!

Even prioriteiten stellen.

Ik kreeg al een bericht van de website met de woorden “jouw bezoekers hebben al enige tijd niets van jou gehoord” Dat klopt ook en heeft een reden. Begonnen aan een beroepsopleiding Docent Gevaarbeheersing en privé aan de opleiding Sportkunde. Daar naast geconfronteerd met het feit dat mijn vrouw en beste maatje Carolien borstkanker heeft. En ik kan je zeggen dan staat de wereld even op zijn kop. Deze week nog even de laatste onderzoeken afwachten. Maar zoals het er nu naar uit ziet wordt het een zwaar en pittig jaar. Zeker voor haar, maar ook voor het hele gezin. Oftewel gewoon …..nieuws! Maar er ontstaan ook weer hele mooie dingen. Zoals een hele hechte samenwerking binnen ons gezin waar aan iedereen een steentje bijdraagt. Echt top!

Dus bezoekers, ik ben niet weg 🙂 maar doe het even iets rustiger aan 😉

Train de Trainer Trailrunclinic Doetinchem

Op zaterdag 14 december mag ik weer een Trailrun clinic geven voor de Atletiekunie. Dit maal in Doetinchem te gast bij AV Argo. Na een stuk praktische theorie en uitleg materialen gaan we uiteraard een stukje dwalen, klimmen en dalen in de Kruisbergse bossen. Heb er zin in!! #2Fast4You #AtletiekUnie #HardlooptrainersNL #Instinct #Odlo #Casio #WSD30F #Leki #Scott #Trailrun4Fun #loveittrailit

#TraindeTrainer #Trailrunning #Trailruntrainers #Ciko66

Even geleden werd aan mij gevraagd of dat ik maatwerk kon leveren en mee wilde denken met Ciko66. De wens was een eigen Trailrungroep met gekwalificeerde trainers. Gisteren daarin de 1e stap gezet. Met 4 looptrainers gekeken wat men al wist, en waar de wensen lagen. Vervolgens met deze groep aan de slag gegaan in Beekhuizen. Specifieke technieken doorgenomen en oefeningen voor een snelle en korte Krachttraining. Laten zien dat als je deze zaken combineert jouw lopers heel snel resultaat zien. Aan het einde van de dag afgesloten met een certificaat. Dit is een ander traject als dit van HardlooptrainersNL. Immers deze is geaccrediteerd door de Atletiek Unie met 8 licentiepunten en diploma.

In september zal er worden gestart met de Trailrungroep. Woon je in Nijmegen of in de buurt en vind je het ook heerlijk met de juiste technieken door de bossen heen te zwerven? Dan meld je aan bij Ciko66! Kijk daar voor op http://www.ciko66.nl/trailtrainers-starten-eigen-training/ Of mail naar webredactie@ciko66.nl

Test Chia Charge Flapjack

Afgelopen weken mocht ik van Chia Charge de flapjack energie bars uitproberen. Ik heb de smaken Banaan en Berry beproeft. Het merk geeft aan dat het een energiemarkt betreft die langzaam de energie afgeeft zodat je geen afther gel dip krijgt. Nu heb ik helemaal niets met gels. Zeker niet de zoete varianten. Deze geven vaak wel snel energie maar geven ook vaak problemen met de maag en darmen. Wat meteen opvalt is het compacte formaat. Ze zijn lekker klein dus goed weg te stoppen in je racevest. Daar waar je bij sommige repen een half uur aan het kauwen bent en veel water nodig hebt om hem weg te krijgen eet deze makkelijk weg. Hij hapt goed weg en “lost” goed op. Hij smaakt heel goed en is licht zoet. En ja hij geeft idd de energie langzaam af. Ik heb ze meegenomen op de lange duurlopen en heb iedere 10 a 15 km er 1 gegeten. Heerlijk gelopen, geen last van zuur aanvallen op oprispingen. En het belangrijkste, geen hongerklop. Dus ik zeg doen! Binnenkort te verkrijgen op http://www.chiacharge.nl en wil je het nu al proberen mail dan naar ron@chiacharge.nl

C39C5026-A100-40E8-8D2B-19F6F1FF6089

De beschrijving van beiden repen:

BANANA FLAPJACKS:

Our balanced recipe enables a high calorie food energy boost to be backed up with slower burn carbs, so there is no post gel crash in energy, you just keep moving forward with real food bananas have an almost toffee banana flavour.

You can see from the nutritional profile that there are fast acting carbohydrates and more complex carbohydrates that will sustain your energy levels after the initial benefits of the simple sugars wear off. With nearly 5g of protein and Omega 3 and 6s to aid recovery, this bar should give you plenty of feel good factor. This contains half the sea salt flakes of the original Chia Charge Flapjack, so will also help electrolyte replacement

BERRY FLAPJACKS: NO ADDED SUGAR – NEW IN 2016

We’ve created a recipe using Cranberries and Dates to completely replace the brown sugar and golden syrup in this flapjack, same great taste, chia seeds and a touch of sea salt flakes for natural electrolyte replacement.

There are plenty of fast and slow burn carbs in this latest recipe, to keep you moving without the any post gel crash.The chia seeds will provide you with omega 3 and antioxidants aiding recovery, joint and brain function The sea salt flakes are a natural form of electrolyte replacement.

Using sea salt flakes means you get layers of flavours. The flapjack is baked so that it has a slight chew through the edge, soft further in and is easy to digest, which is essential when you are on the move.

%d bloggers liken dit: